المنسق العـامعميد طارق حسن
رئيس مجلس الإدارةعميد أ.ح أحمد عبد الله
الرئيس التنفيذيأسعد عثمان

أحببت ملتحي

أحببت ملتحي

بقلم فاطمة أحمد

 

الحلقة التالتة
أحببت ملتحى😍😍
لايك قبل القرءاة يا بنانيت وكومنت حلو مش مجرد ملصق عشان أحس انكم معايا
نزلت جويرية بالحجاب لاول مرة….فتجهت نظرات الناس إليها فى الشارع ما بين مؤيد ومرحب ومهنئ للحجاب وما بين فاسد اكيد …يقول خسارة دارت جمالها وكبرها …
ثم أتجهت الى مكان عملها …محل الملابس ودخلت وهى مترقبة ردود الفعل ..
ياسمين وهى تضع يديها على رآسها بصدمة:: إيه ده …بركاتك يا شيخ خالد ..ده احنا كنا احنا عايزين نوقعه ..تقومى انتى ال تقعى ويخليكى تلبسى الحجاب….
لا احنا متفقناش على كده..اوعى تغوطى معاهم..دى حياة الشيوخ دى يبنتى .كبت وحبسة وكل حاجة عندهم حرام والست نمرة اتنين عندهم . ومش متمتعين بالدنيا. .وبوزهم ديما شبرين ..
فخلى بالك…وارجعى يبنتى انا نصحتك عشان متندميش لو ارتبطتى بيه ..مش هيخليكى تشوفى النور ..
وده طبعا فكر خاطىء عند كتير من الناس .لان الالتزام ليس بعد عن الدنيا لا بالعكس
له ان يستمتع بكل ملذاتها لكن فى كل ما أحله الله ويبعد عن كل ما حرمه الله . غير هذا فإن حياتهم عادية
يعنى بيكلوا ويشربوا ويخرجوا. ويضحكوا والست عندهم غالية عشان عرفين وصية رسول الله صل الله عليه وسلم 🌹🌹إستوصوا بالنساء خيرا
ورفقا بالقوارير

جويرية بقلق… .ايه ده بجد. .معقول. .لا مظنش . يمكن انا معرفش حياة الملتزمين ازاى…بس انا حبيت اوى الحجاب…وكفاية انه ستر وحماية من عيون الناس ال متسواش .
..ويجى صاحب المحل
يتفاجىء بحجاب جويرية .وطبعا زعل عشان كانت الاول بتجذب الزباين بدلعها وجمالها ولبسها الملفت ودلوقتى خلاص سترت نفسها عن أعين الطامعين
جمال صاحب المحل بغضب . .ايه ال عملاه فى نفسك ده ..
روحى اقلعيه ..حد برده يكون عنده الشعر الحرير ويغطيه…ليه تعملى كده
جويرية…عشان الحجاب فرض على كل مسلمة وانا مقتنعة بيه ومش عايزة أقلعه
جمال بنرفزة…سيبك من الشعارات دى وارجعى لعقلك..يأما ملكيش شغل عندى…بمنظرك ده
..وكانها كانت سلعة مش انسانة احبت الستر عن التبرچ
جويرية بحزن…بس حرام عليك انت عارف انا بصرف على امى المريضة واخواتى
جمال بتودد ..طيب يا ستى .اقلعيه وارجعى لعقلك وانا هزودلك المرتب كمان ..
وهنا الشيطان رجع يوسوس ليها ..انها تخلع الحجاب عشان متخسرش شغلها ..
بس أترددت تانى…وقالت ادينى فرصة اقرر يومين
جمال بنبرة صوت قوية ..قدامك اسبوع. لو مخلعتهوش..يبقى مع السلامة يا حلوة ..
ياسمين تنصحها : يبنتى..اخلعيه ..عشان متخسريش شغلك وانتى محتاجة الفلوس ..وانتى كمان من جواكى كويسة ومش حتة القماشة دى ال هتخليكى احسن
هنا…دمعت جويرية..وبصت للسما..وقالت يارب انت عالم بحالى..اعمل ايه ..اقلعه عشان الشغل وامى واخواتى محتجنى…ولا افضل بيه…ويمشينى ..اعمل ايه …دلنى يارب ..
فكرت..جويرية..فى خالد …وقالت لازم اروحله يمكن يدلنى…على حل ..مش هو السبب انى لبست الحجاب
جويرية…السلام عليكم
خالد..بابتسامة..عشان عارف صوتها..ولمحها بالحجاب واللبس الساتر الجميل
خالد….وعليكم السلام…الحمد لله ان هداكى الله للحجاب والستر والعفة..مبارك عليكى
جويرية بقلق ..الله يبارك فيك..انا حبيبت الحجاب بس ..وغلبت دموع جويرية..الكلام
جويرية بحزن..بس هيكون سبب فى طردى من الشغل وانا محتاجة
فتأثر خالد بدموعها…..وحس ناحيتها بشعور غريب
خالد بثقة….متخفيش على رزقك لانه الرزق بتاع ربنا هو ال بيرزق ..ومن ترك شيئا لله عوضه خير منه
بس اتمسكى بحجابك واوعى تقلعيه ..لانه سترك فى الدنيا والاخرة
ومتقلقيش ..ادينى يومين هكون شفتلك شغل فى مكان محترم .ومرتب ازيد باذن الله .
جويرية..بابتسامة…ربنا يجازيكى كل خير .
جويرية بخجل وحب ::
مش هتبصلى حتى نظرة واحدة…تقلى ايه رئيك فى شكلى بالحجاب …
خالد .بحرج..اصلو يعنى ..
جويرية …معلش عشان خاطرى .نظرة وحدة مش حرام يعنى….
خالد..مقدرش يقاوم..وفعلا رفعه بصره لثانية..تأملاها
وقال فى نفسه تبارك الله حورية من الجنة وكأنها خطفت قلبه من نظرة واحدة….فغض بصره سريعا ..مرة أخرى
خالد بابتسامة ..ماشاءالله ربنا يبارك…أكيد كده أحلى وأستر ..
ربنا يثبتك …
فرحت جويرية..وحست..انه قلبه .بدء يحس بيها .
جويرية بفرح …ان شاءالله مش هقلعه وربنا يثبتنى عليه
رجعت جويرية ..للمحل تانى
ياسمين…ايه…شكلك مبسوطة..احنا كنا عايزينك تخليه يوقع فيكى..بس شكله خلاكى انتى ال وقعتى فيه واثر عليكى ..
يبنتى ارجعى احسن دول معقدين
جويرية وهى تهز رآسها :انا مش شايفة كده بالعكس ..ده كلامه جميل وابتسامته بتسحر..ومش مكشر ولا حاجة
ياسمين..طب والشغل هتسبيه وهتعملى ايه
جويرية ..ربنا الرزاق .مش صاحب المحل
يجى جمال يلاقيها برده بالحجاب
جمال بنبرة حادة… ايه فكرتى ولا لسه مصممة على ال فى دماغك
جويرية بثقة… انا مش هقلع الحجاب ابدا
جمال بتردد….طيب خليكى بيه يا ستى بس بلاش لبسك ال عامل زى امنا الحجة..ارجعى للبسك الاول كان شيك وجميل…وانا بشوف بنات لبسة طرحة .بس لبسين لبس على الموضة عادى بنطلونات وبديهات ..وعايشين حياتهم..فمتقفلهاش انتى كده
جويرية…وهو ده اسمه حجاب ..
لما مغطيين شعرهم..ومن تحت لبس ضيق وكاشف مفاتنهم ..
بالعكس يسيبوا شعرهم أحسن بدال مش لبسينه بشروطه ..عشان كده اساءوا للحجاب
جمال ..ايه يا بنتى..هو حد عملك غسيل مخ ..من امتى كنتى مقفلة كده
جويرية..قصدك..فتحت ده انا كنت عامية
جمال..براحتك..انتى حرة..بس يلا ورينى عرض كتافك…وخلى الخيمة دى تنفعك
جويرية…الرزاق هو الله ..وانا هدعيلك بالهداية
وسلمت جويرية على البنات..ال بكوا عشان هتفارقهم وهى بكت…
وخرجت..راحت لخالد…
بالله عليك انا خلاص سبت شغلى فشوفلى حاجة مناسبة بسرعة انا فى رقبتى بيت مفتوح
خالد..بشفقة. يطلع مبلغ ويحاول يديها
جويرية بدموع.لا ..انا مش جاية اشحت..انا عايزة أشتغل واكسب من ايدى.
خالد..اعجب بيها اكتر لان عندها كرامة وعزة نفس
واخد رقمها وقلها استنى اتصالى فى اى وقت اقلك على ظروف الشغل الجديد باذن الله
جويرية…جزاك الله كل خير…وابتسمت ومشي

خير…وابتسمت ومشيت
ولكن.قلبها سبته معاه.
خالد…لنفسه..ايه مالك .مش. على بعضك كده..انت اول مرة..تأثر فيك بنت .اوعى تكون قلبك مال ليها..مش هى دى الزوجة ال كنت بتحلم بيها ..انت كنت بتحلم بوحدة .منتقبة..وختمة القران وعندها علم شرعى .عشان تعينك على طاعة الله وتربى عيالك على شرع الله ..لكن هى لسه ابيض .ويدوبك فى اول الطريق وهتتعبك .فأنساها احسن ..
.خالد.يرد على نفسه…بس مش قادر حاسس قلبى لما بسمعها كأن كلماتها بتمس اوتار قلبى .وبحس بسعادة وبتمنى متفرقنيش …ومش يمكن زى مأثرت فيها ولبست الحجاب ..اساعدها على طاعة الله لغاية متكون فعلا الزوجة ال بتمناها واخد فيها اجر ….
ابتسم..خالد…ولمح طيفها فى عنيه فنظرة وحدة ليها كانت كفيلة ان تملكت جويرية شغاف قلبه . ..
ثم تذكر صديق لوالداه فقرر ان يحدثه بشأن جويرية
خالد..يمسك الموبيل…ويتصل بصديق لوالده كبير فى السن….يمتلك مكتبة..للكتب الشرعية..بجانب ما تحتاجه المراة المسلمة المنتقبة والمختمرة من ملابس شرعية .
خالد. . السلام عليك..عمى عبد الرحمن .كيف حالك
عبدالرحمن..وعليكم السلام .اهلا ابن الغالى. انا بخير والحمدلله..فى نعمة وفضل
خالد بخجل : ديما يارب يا عمى ..لى عندك خدمة..
عبدالرحمن…انت تؤمر يا خالد خير؟
خالد بصوت خافت : فيه بنت غلبانة محتاجة شغل محترم..وانا بتمنى تشغلها عندك..وتبقى وسط اخواتى البنات
عبدالرحمن بحب…ولو ان عندى بنات ومش محتاج حد بس مقدرش ارفضلك طلب يا ابن الغالى ..ابعتهالى فى اى وقت تحبه …
خالد بسعادة …ربنا يجازيكى كل خير يا عمى..بس راعيها فى المرتب دى بتصرف على امها واخواتها
عبد الرحمن بخجل… .بس يبنى انت عارف حال الشغل ونايم قد ايه..
خالد ..خلاص شوف حضرتك..هتديها كام وانا هزود من جيبى بس متفهماش انى بساعد عشان نفسها عزيزة شوية
عبد الرحمن بابتسامة اعجاب بخالد …ربنا يبرلكك..يبنى .ونفرح بيك .
خالد .باذن الله…وابتسم خالد وفكر فى جويرية.
أتصل خالد بجويرية…
خالد …السلام عليكم
جويرية..بفرحة لما سمعت صوته …وعليكم السلام
خالد…ان شاءالله من بكرة..هتشتغلى فى مكتبة الحج عبدالرحمن ..وشرح لها التفاصيل ومكان المكتبة
جويرية.بسعادة….انا مش عرفة أشكرك ازاى .ربنا يجازيك كل خير
خالد…تشكرينى بإنك تثبتى على حجابك..وكمان انتى هتشتغلى فى مكتبة فيها كتب علم كتير فحولى تقرئى فيها وتتعلمى امور دينك ..ال هتنفعك فى امور دنياكى واخرتك
جويرية…حاضر باذن الله هقرء ..وانا سعيدة بكده..شكرا يا خالد
خالد .بسعادة..لانها بتتقبل منه كل كلمة بيقلها..الشكر لله
جويرية .بحزن.. بس المكتبة فى مكان بعيد عنك…
ازاى هقدر أشوفك اقصدى..اطمن عليك ⁦♥️⁩
خالد.بحرج.وتلعثم….انا هاجى ان شاءالله ..اطمن انك مرتاحة فى الشغل هناك ..وعشان لو احجتى اى شىء ومعاكى رقمى..لو حصل اى حاجة كلمينى ..
جويرية.بفرح …ربنا يخليك ويسعدك…

.بجانب محل العطارة الذى يملكه خالد وأبيه كنيسة كبيرة يقصدها عدد كبير جدا من الاقباط من كل صوب وجهة
وكان محل خالد لا يخلوا من بعضهم لشراء ما يلزمهم من العطارة
وكان خالد يعاملهم فى البيع والشراء معاملة تنم عن اخلاق الاسلام السمحة ..يعاملهم برفق ولين …من باب قوله تعالى لكم دينكم ولى دين
…وفى يوم…شاهد خالد ..مجموعة من الشباب الملتحين .يقفون ..يراقبون الكنيسة.ويتمتمون بكلمات لا يفهمها ولكنها يظهر عليها انها غضب وشتائم
..وبعض من هؤلاء الشباب المجموعة. دخلوا عند خالد…ل يشتروا ما يلزمهم من احتياجات
ولكن أسلوب تحدثهم معه فيه نوع من الغلظة

وسئلوه انت بتتعامل مع الاقباط وبيشتروا منك
خالد بتعجب….اه وايه المشكلة ده الرسول صل الله عليه وسلم كان بيتعامل مع اليهود كمان ومات صل الله عليه وسلم ودرعه مرهون عند يهودى

أحد الشباب بغضب ..خسئت ..دول كفرة .متتعاملش معاهم
خالد بغضب….وانا مالى هو انا ال حاسبهم ..ال بيحاسب ربنا ..وأنا ليه الظاهر بس منهم وهما كويسين فى التعامل معانا وده ال يهمنى

أخذ الشباب ما يلزمهم وخرجوا غاضبين من موقف خالد وحديثه الطيب عن الاقباط
فحمد الله خالد انهم خرجوا ..
خالد بحنقة ..أستغفر الله ..اهو الجماعة دول هما ال بيشوهوا صورة الملتحين …بتشددهم وفهمهم الخاطىء للدين .ربنا يهديهم .
….وتمر الايام…وفعلا جويرية أشتغلت فى المكتبة الاسلامية..وكانت سعيدة جدا ..بالتعرف على اخوات ليها فى الله ..حببوها أكتر .فى الحجاب..وعرضت عليها اخت بتشتغل معاها اسمها رودينا ..انها تعلمها مبادئ التجويد عشان تحفظ القران بطريقة صحيحة .
…وفقت جويرية….لانها فعلا لما بتسمع القران من الشيوخ بصوت جميل ومسترسل ..كان نفسها تعرف ازاى هما بيقرؤا كده….واحنا مش بنقرء ليه زيهم
ودلوقتى مع رودينا عرفت السر وهو احكام التجويد هى ال بتعطى للقران حلاوة فى القراءة ..
وفى يوم..كانت جويرية..تقرء بعض السور بعد ما تعلمت تطبيقها من رودينا ..وقرئتها جويرية بصوت عذب جميل…
دخل عليها فى هذا الوقت..خالد.وقد تسارعت نبضات قلبه لرؤيتها
..واتسعت عيناه من الفرحة…وابتسم….فها هى حبيبة القلب ..قد تخطت بعد الخطوات فى الطريق الصحيح ..
خالد…السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جويرية.تعرف صوته…فتقوم من فرحتها ترحب بيه وترد السلام…وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا خالد..اخيرا جيت ..انا فكرت انك نسيتنى
خالد..عايز يقلها.انا مقدرش أنساكى بس مسك نفسه وغير الكلام وقال
ماشاءالله ..تبارك الله ..يا جويرية..انا فعلا سعيد جدا …ان ربنا من عليكى بحفظ القران الكريم وتلاوته على النحو الصحيح ..ربنا يثبتك وتواصلى الحفظ وتختميه بإذن الله
جويرية..حست بخجله..فابتسمت..
الحمدلله…مفيش أجمل من تلاوة كتاب الله بالتجويد
خالد بابتسامة ..وانتى عاملة ايه ..ومش محتاجة اى حاجة أطلبى وانا أنفذ
جويرية محدثة نفسها ..عايزة تقله م

جويرية محدثة نفسها ..عايزة تقله محتاجك أنت 😍 بس خافت من وقع الكلمة عليه فيبعد ومتشفهوش تانى فسكتت لثوانى ثم تكلمت
جويرية…الحمدلله .فى نعمة.ومش محتاجة غير رضا ربنا
ابتسم خالد..وحس ان فعلا جويرية هتكون نعم الزوجة ال اختارها قلبه 😍
وفجائها بطلب اديها للزواج ..عشان عارف أن الحب الحلال لازم يمشى يبدء صح من الباب مش من الشباك والكلام والمقابلات فى الحرام …
خالد بخجل …جويرية…ممكن أكلم والدتك..ونيجى نزوركم
جويرية..بفرحة ومش مصدقة نفسها…
اه طبعاااااااا..امتى 🤣
خالد..ضحك.لبرائتها وعلم جيدا أنها تبادله نفس الشعور
خالد بسعادة …فى الوقت المناسب ليكم
جويرية وهى تكاد ترقص من الفرحة .. .خلاص يوم الجمعة فى اجازتى باذن الله
وفى مكان اخر
كان ابو غسان يتحدث….لقد جاء الامر من القائد
بإن ؟؟؟؟

… يارب تكون حلقتنا عجبتكم ونالت رضاكم
متنسوووش لايك وكومنت
ام فاطمة

الرابـط المختصر:

شارك برأيك وأضف تعليق

البحث فى جوجل

جميع الحقوق محفوظة لموقع وجريدة حكاية وطن 2019 ©